Eläkeläisten arkea

Ihmisen määränpää osa VI sitkeys

Ihmisellä on tavallaan fyysistä ja psyykkistä sitkeyttä. Molempia voidaan kehittää, ja huippu-urheilussa on otettu molemmat treenit käyttöön. On oikein voimavalmentajia ja psykologista valmennusta. Harjoitusjakson lopussa tehdään mentaaliharjoituksia. Tavallinen ihminenkin voi kehittää sekä voimaa, että psyykeä. Ei tarvitse olla bodari eikä käydä salilla. Kuntoaan voi ylläpitää kotikonstein. Fyysinen harjoittelu lienee tutumpaa. Nuorempana juostiin, eläkeläiselle riittää puoli tuntia kävelyä päivässä. Tehokkainta se on painon hallitsemiseksi suoritettuna heti ruokailun jälkeen. Sydän- ja verisuonitauteja poteville on hyvä saada lääkärin ohjeet.

Psyykkistä sitkeyttä on luonnostaan, mutta sen harjoittaminen on vaikeampaa. Siinä tarvitaan mentaalivalmentajaa. Mielikuvilla harjoittelu onnistuu. Useimmat harjoittavat molempia sitkeyksiä samalla kertaa vaikkapa leuan vedolla. On sitten kysymysmerkki, onko psyykkisen sitkeyden kehittämisestä hyötyä. Ehkä sen kehittämisessä olisi otettava laajempi katsantokanta. Psyykkistä valmentautumista on varmaan käsitelty kirjallisuudessa.

Psyykeä tarvitaan suoritettaessa pitkäkestoisia ja raskaita harjoituksia. Se luo meille kestävyyttä. Psyykkisestä sitkeydestä on hyötyä monella tavalla. Se auttaa meitä matkallamme. Se luo turvaa meille. Psyykkinen sitkeys on syntymässä saatu ominaisuus, mutta sitä voi ehdottomasti kehittää. Elämänkokemus kasvattaa psyykkistä sitkeyttä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset